الله شکر اسداللهی؛ مهرنوش کی فرخی
دوره 9، شماره 16 ، بهمن 1394، ، صفحه 51-66
چکیده
مِدِه اثر ژان آنوی، برخاسته از اعماق دنیای اسطوره ها، بار دیگر مادر فرزندکش و عاشق را به صحنه میبرد. همچون دیگر قهرمانان تراژدی که دچار افراط در تمایلات خود می شوند، مِدِه به دلیل عشق بی حد و حصر خود، ...
بیشتر
مِدِه اثر ژان آنوی، برخاسته از اعماق دنیای اسطوره ها، بار دیگر مادر فرزندکش و عاشق را به صحنه میبرد. همچون دیگر قهرمانان تراژدی که دچار افراط در تمایلات خود می شوند، مِدِه به دلیل عشق بی حد و حصر خود، فداکاری را از مرحله منطق میگذراند. اما هنگامی که از خیانت ژزون باخبر میشود، پایان خونینی برای عشق خود رقم میزند. مده اثر آنوی به دلیل اینکه زندگی در دنیای افراد حقیر را رد میکند و در نهایت دست به خودکشی میزند، از مده باستانی متفاوت میشود. در واقع، فرزندکشی از خیانت در عشق حاصل میشود و از طرف دیگر این امر در ارتباط با سرنوشت قرار میگیرد. به همین دلیل ما در این مقاله به مطالعه عشق و رابطهی خود با دیگری و همچنین به بررسی نحوهی برخورد مده با سرنوشت از پیش تعیین شده میپردازیم.